معیارهای انتخاب کفش ایمنی

کفش ایمنی چه معیارهایی دارد؟

وقتی کفش ایمنی برای کار می‌خرید، جدا از طراحی، عملکرد و قیمتی که در نظر میگیرید، تا به حال به این توجه کرده‌اید که چه نوع زیره‌ای برای نیاز شما مناسب‌تر است؟ و آیا تفاوت بین مواد مختلف زیره را می دانید؟ در این مقاله یک راهنمای سریع در مورد مقایسه زیره کفش ایمنی برای شما جمع آوری شده است. ابتدا، ممکن است لازم باشد از خود بپرسید که در چه نوع محیط کاری مشغول هستید، سرپوشیده است یا فضای بیرون؟ آیا کف آن خشک است یا مرطوب؟ با اسید یا حرارت در ارتباط هستید؟ با تفاوت در موقعیت کاری، نوع خاصی از زیره ها وجود دارد که محافظت بهتری از پای شما می کند. معمولاً برای تولید زیره کفش ایمنی از مواد زیر استفاده می شود:

  •     PVC
  •     PU
  •     TPU
  •     EVA
  •     لاستیک

برای اطلاعات بیشتر و کمک به انتخاب بهتر شما در رابطه با انواع زیره های نام برده، توضیحاتی نیز آورده ایم.
 

زیره کفش PVC

یک ماده ترموپلاستیک است که معمولاً برای تولید چکمه های لاستیکی استفاده می شود. در برابر عوامل شیمیایی قوی مانند اسیدها مقاومت خوبی دارد. همچنین در سرما از 5- تا 20- درجه سانتیگراد ودر گرما تا 100 درجه سانتیگراد مقاوم است. مقاومت زیره PVCدر برابر لغزش در مقایسه با سایر مواد زیره کمتر است.

زیره کفش PU MONO

PU مخفف پلی اورتان است و MONO به این معنی است که کل زیره در یک چگالی واحد تولید می شود. زیبایی این ماده به وزن نسبتا سبک و راحت آن است. همچنین در برابر عوامل شیمیایی به جز اسید های قوی مقاوم است.  دمای مقاوم آن از 10- تا 130 درجه سانتیگراد متغیر می باشد . نرمی PU باعث می شود که چسبندگی خوبی در برابر لغزش داشته باشد و برای محل کار سرپوشیده و نه چندان چالش برانگیز توصیه می شود.
 


زیره کفش PU-PU

یک زیره با مشخصات PU با چگالی دوگانه است. این زیره نیز در برابر عوامل شیمیایی به جز اسید های قوی مقاوم است. محدوده دمایی مقاوم 10- تا حداکثر 150 درجه سانتیگراد است. این نوع زیره عملکرد آنتی استاتیک نیز دارد. زیره بیرونی با تراکم بالاتر چسبندگی خوبی را برای مقاومت در برابر لغزش فراهم می کند در حالی که زیره میانی PU نرم است و جذب ضربه خوب و تجربه پوشیدن راحت را فراهم می کند. این نوع زیره برای هر دو محیط داخلی و خارجی توصیه می شود، اما برای تماس با عوامل شیمیایی، به ویژه اسیدهای قوی توصیه نمی شود.
 

زیره کفش PU-ETPU

زیره مورد نظر با دو ماده ساخته شده است، که ETPU به عنوان زیره میانی و PU به عنوان زیره بیرونی می باشد. ETPU مخفف پلی یورتان ترموپلاستیک منبسط شده است. پس از تزریق مواد با فشار و حرارت، تک تک دانه ها مانند پاپ کورن منفجر می شوند و مواد را بسیار الاستیک می کنند و اثر بازگشتی مطلوب و خاصیت وزن سبک را ایجاد می کنند. زیره PU چسبندگی خوبی برای مقاومت در برابر لغزش فراهم می کند. زیره PU- ETPU برای هر دو محیط داخلی و خارجی و برای ایستادن طولانی توصیه می شود، اما برای تماس با عوامل شیمیایی، به ویژه اسیدهای قوی توصیه نمی شود.

زیره کفش PU – TPU

مخفف پلی اورتان ترموپلاستیک است و خصوصیت مهم آن محکم بودن ، مقاوم در برابر سایش و انعطاف پذیری است. زیره ساخته شده از TPU عملکرد خوبی در مقاومت در برابر سایش و لغزش دارد و می توان آن را در رنگ های مختلف از جمله رنگ شفاف ساخت و به طور متوسط دوام بیشتری نسبت به PU دارد و در برابر دمای سرد با دامنه 5- تا 20- درجه سانتیگراد مقاوم است. با این حال برای دمای بالای 100 درجه سانتیگراد امیدوار کننده نیست. برای هر دو محیط داخلی و خارجی، هوای سرد توصیه می شود اما برای محل کار با سطح گرم پیشنهاد نمی شود.

زیره کفش لاستیک مونو

لاستیک محصولی است که از درختان استخراج می شود. در برابر دمای سرد مقاوم نیست. اما با افزودن مواد افزودنی مانند نیتریل، خواص فنی دیگری مانند مقاومت در برابر حرارت به مواد می‌دهد. زیره لاستیکی مقاوم در برابر درجه حرارت از 30- تا 300 درجه سانتیگراد است. خاصیت ذخیره سازی طولانی تری دارد و به دلیل مقاومت در برابر لغزش بسیار معروف است. همچنین در برابر سوخت، میکروب های روغن و مواد شیمیایی متعدد مقاوم است. اما سنگین تر از PU و TPU است و انعطاف پذیری کمتری دارد. برای هر دو محیط داخلی و خارجی، در تماس با هیدروکربن ها، مواد شیمیایی، اسیدها و سطوح داغ توصیه می شود. با این حال، اگر به کفش سبک تری نیاز دارید، به دلیل سنگین بودن انتخاب خوبی نیست.
 


زیره کفش PU - Rubber

این نوع مواد زیبایی‌های زیره لاستیکی را حفظ کرده و مشکل وزن سنگین زیره میانی PU را نیز از بین برده است. برای هر دو محیط داخلی و خارجی، در تماس با هیدروکربن ها، مواد شیمیایی، اسیدها و سطوح داغ توصیه می شود.
 

زیره کفش EVA - Rubber

مخفف اتیلن-وینیل استات است، یک فوم عایق است که خاصیت ارتجاعی دارد و دارای خاصیت بالشتکی خوب است. چنین موادی به راحتی در کفش های ورزشی یافت می شود. برای کفش های ایمنی، معمولا در زیره میانی استفاده می شود. با ویژگی وزن سبک خود، معمولاً بین قسمت بالایی و زیره لاستیکی قرار می گیرد تا جذب ضربه و تجربه پوشیدن راحت را فراهم کند. برای هر دو محیط داخلی و خارجی، در تماس با هیدروکربن ها، مواد شیمیایی، اسیدها و سطوح داغ توصیه می شود.
 

مواد مختلف زیره و خاصیت هرکدام را معرفی کردیم تا بتوانیم اطلاعات کاربران را در انتخاب کفش های ایمنی افزایش دهیم و امید است که بتوانید درک بهتری از نیازهای خود داشته باشید تا بتوانید کفش ایمنی مناسب تری برای محافظت از پاهای خود در محل کار شناسایی کنید.

 
مدیر سایت