بازاریابی خلاق در صنعت کفش

در محیط پیچیده، پویا و بسیار متغیر امروزی،ارائه بهترین عملکرد در زمینه بازاریابی، به اساسی ترین دغدغه مدیران شرکت ها مبدل شده است و می کوشند تا با بهره گیری ازتکنیک های مختلف، به برترین عملکرد دست یابند. خلاقیت داشتن در بازاریایی و توجه به بازاریابی خلاق ، امروزه مورد توجه بسیاری از شرکت هایی که به دنبال بهبود و ایجاد تحول در عملکردشان بوده اند، قرار گرفته است. تیم های بازاریابی می توانند به انواع زیر باشند :
 دنیای خلاقیت حد و مرزی نمی شناسد و تنها این ما هستیم که به عنوان مانعی در سر راه بروز این خلاقیت ها شناخته می شویم. امروزه شرکت های بزرگ و موفق دنیا از خلاقیت در جهت افزایش فروش محصولات خود استفاده می کنند.
 

 

 ضرورت خلاقیت در بازاریابی

تمرکز شدید کالاهای مصرفی ، افزایش شدید تعداد رقبا و برند‌ها، کوتاه شدن دوره عمر محصول، کارآمد تر شدن روندهای تولید، تحول در بازار به دلیل ظهور فناوری‌های دیجیتال، رشد و افزایش مارک‌های تجاری ثبت شده، تنوع در یک محصول خاص، اشباع تبلیغات تجاری و پیچیدگی عرضه محصولات جدید و در نهایت کاهش توانایی و ظرفیت کسب موفقیت در ذهن مصرف کنندگان و مشکل پسند شدن مصرف کنندگان همه همه این موارد دلیلی بر اندیشیدن خلاقانه و ایجاد بازاریابی خلاق توسط کسب و کار ها می‌باشد.

 

تعریف بازاریابی خلاق

بازاریابی خلاق، فرایندی است که اگر در مورد محصولات موجود به کار گرفته شود و به ایجاد کالای جدید و بازار جدیدی می‌انجامد که نیازها، مصارف، موقعیت‌ها یا اهدافی را پوشش می‌دهد که تا پیش از این پوشش داده نمی‌شده است. بازاریابی خلاق فرایندی است که شانس خلق بازارهای جدید برای محصولات جدید را فراهم می سازد. دنیای بازاریابی خلاقانه وسیع و گسترده است و دارای فرصت‌هایی تقریبا بی‌پایان است اگر:

1- نوآوری و عرضه محصولات جدید، پایه و اساس یک استراتژی رقابتی باشند.
2- میزان موفقیت محصولات جدید نیز نسبت به سال های قبل پایین باشد.
آیا یافتن روش های معرفی و فروش محصولات خلاقانه ، نباید مسئله ای مهم باشد؟ پس درواقع، این مسئله یکی ازاهداف اصلی بازاریابی خلاق در سطح بازار است.
 

فرایند بازاریابی خلاق

زمانی که شخصی نحوه رسیدن به خلاقیت را می‌فهمد، دیگر برایش رمز و رازی وجود ندارد. خلاقیت یک ظرفیت جادویی نیست، بلکه نتیجه سه مرحله هست که هرکس می‌تواند آن را اجرا کند. 

پس از انتخاب یک محصول جدید ، مراحل فرآیند بازاریابی خلاق عبارت‌اند از:

انتخاب کانون مناسب برای ایجاد جایگزینی خلاق در آن
تحریک یک جایگزینی خلاق به‌منظور ایجاد شکاف
اندیشیدن به روش‌های برقراری ارتباط
 اگر کسب و کاری علاقمند باشد بازاریابی خلاق را به کار گیرد لازم است تمامی مراحل را به‌درستی درک کرده، بداند در کدام مرحله قرار دارد و دقیقاً چه هدفی را دنبال می‌کند. منطق خلاقیت شامل در نظر گرفتن یک عنوان، جایگزینی جنبه‌ای از آن به روش خلاق و درنهایت ایجاد ارتباط برای برطرف کردن شکاف حاصل است.
 
 

بازاریابی خلاق در سطح محصول

بازاریابی خلاق می تواند پاسخی برای هر یک از سؤالات زیر ارائه دهد:
1) اگر محصول خود را تغییر دهم، چه نیازهای دیگری را می توانم برآورده سازم؟
2) باتغییر محصول خود، به چه مشتری بی علاقه ای (محصول) می توانم دسترسی پیدا کنم؟
3) چه چیزهای دیگری را می توانم به مشتریان کنونی خود، عرضه کنم؟
 بازاریابی خلاق این امکان را می‌دهد که نسبت به بهره‌برداری از فرصت‌های نوین برای آماده‌سازی امکان ورود محصولی جدید که گستره‌ وسیعتری از مخاطبان را در برمی‌گیرد، اقدام کنند. به جای این که در بازارهای امروز صرفاً به مشتری پیشنهاد کنند که از یک محصول، مجدداً خرید و استفاده کند، به او محصولات جدیدی پیشنهاد می‌کنند.
 

بازاریابی خلاق در سطح بازار

یکی از مشکلات حوزه بازاریابی فقر ایده‌هاست. درست است که کسب و کارها گام های اساسی در ابعاد مختلف بازاریابی مانند تبلیغات، بسته‌بندی و طراحی لوگو، ارائه محصولات جدید و... به کار می‌برند، اما تنها راه عرصه رقابت در بازار کنونی خلاقیت و نوآوری است. یکی از اساتید برجسته بازاریابی می‌گوید: ایده‌ها هر جایی هستند. فردی که در حوزه بازاریابی فعالیت می‌کند، باید مطالعه گسترده‌ای در مسائل زیباشناسی، ادبیات، داستان، شعر، فلسفه، فیلم و... داشته باشد و از کنار هر مسئله‌ای به سادگی عبور نکند. هر رویدادی می‌تواند ایده‌ای باشد برای یک فعالیت بازاریابی خلاقانه.
نوع ارائه و شناخت محصول به مخاطب یکی دیگر از روشهای بازاریابی خلاق است. دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی آنلاین به شما کمک می‌کند با روشهایی کم‌هزینه‌تر از پیش اما جدید و در دسترس محصولات خود را به مخاطبانتان معرفی کنید. اشباع تبلیغات تجاری و پیچیدگی عرضه محصولات جدید و در نهایت کاهش توانایی و ظرفیت کسب موفقیت در ذهن مصرف کنندگان و مشکل پسند شدن آنان همه دلیلی بر اندیشیدن خلاقانه و ایجاد بازاریابی خلاق به وسیله تولیدکنندگان کالا است.


 

سخن پایانی
 تفکر خلاق، یک شیوه نگرش متفاوت نسبت به دنیا است دیدن دنیا از دریچه ای که هیچ فرد دیگری تا به حال از آن دریچه به دنیا ننگریسته است برای داشتن چنین نگرشی باید قوه تخیلمان را پرورش دهیم به اندازه کافی انگیزه و امید داشته باشیم . تفکر خلاق در بازاریابی از اهرم هایی است که کمک می کند چنان پدیده های نادری در دنیای تجارت به وقوع بپیوندد که سرعت رشد تجاری کسب و کار را به شکل تصاعدی افزایش می دهد .
ما برای اجرای بازاریابی خلاق نیازمند به افراد خلاقی هستیم که بتوانند در داخل یک تیم خلاق کار کنند . ما برای موفقیت نیاز به یک تیم خلاق داریم . برای موفقیت در بازاریابی خلاق و رسیدن به عملکردهای برتر در بازاریابی ، ما در تیم خود نیازمند به افراد خلاق هستیم . ما برای موفقیت در بازاریابی نیاز به یک تیم خلاق بازاریابی داریم .
مدیر سایت