انتخاب کفش‌ پیاده روی مناسب

آیا می دانید هدف از پوشیدن کفش چیست؟ اساساً، کفش به منظور ایجاد راحتی برای استفاده کنندگان و محافظت هرچه بیشتر از پای انسان در برابر شرایط سخت استفاده می‌شود. به طور کلی، اهداف اصلی کفش های پیاده روی محافظت از پاهای شما در تمامی مناطق و همچنین محافظت از کف پا و ایجاد کشش مناسب در زمین های ناهموار، شیب دار، لغزنده، مرطوب و گل‌آلود است. در این مقاله به بررسی و انتخاب کفش‌ پیاده روی خواهیم پرداخت.
 

انتخاب کفش پیاده روی

کفش های پیاده روی باید از ثبات کافی برخوردار بوده و از دوام بالایی برخوردار باشند. یک کفش پیاده روی قابل اعتماد ، کفشی با عمر طولانی است که شما را در وسط مسیر رها نمی کند.

ویژگی های کفش های پیاده روی

 ده مورد از مهمترین ویژگی هایی که یک کفش پیاده روی باید داشته باشد بیان می‌کنیم. این موارد می تواند یک نقطه مرجع عالی برای شما در انتخاب کفش‌ پیاده روی باشد. موارد تاثیر گذار در انتخاب این کفش ها به شرح زیر است:
  • اندازه گیری کشش
  • تنفس پذیری
  • وزن
  • زیر سازی
  • راحتی
  • ثبات
  • سفت، سختی
  • دوام
  • حفاظت از پا
علاوه بر موارد ذکر شده بالا، تناسب امری حیاتی در انتخاب کفش است. زیبایی و ظاهر  یک کفش امری مهم در انتخاب کفش نمیباشد، اگر کفش پاخوری مناسبی نداشته باشد؛ عملکرد مناسبی نخواهد داشت. زیرا تناسب مستقیم بر راحتی دارد.

عوامل کلیدی که باید در انتخاب کفش‌ پیاده روی باید در نظر گرفته شود:

طول پاشنه تا نوک پا

 
اندازه اولین چیزی است که باید در انتخاب کفش پیاده روی در نظر گرفته شود. این اندازه گیری مهم است اما اگر فقط طول پاشنه پا را در نظر بگیرید، انتخاب کفش ممکن است موفقیت آمیز نباشد. به خاطر داشته باشید که اندازه کفش یک اندازه ثابت نیست، بنابراین اندازه بین تولید کنندگان متفاوت است. علاوه بر این، تنوع در اندازه ممکن است حتی در بین سبک های یک مارک خاص نیز وجود داشته باشد.

طول قوس پا

طول قوس، اندازه از پاشنه تا قوزک پا می‌باشد. این مورد عملکرد کف پا در داخل یک کفش را تعیین می کند. در نظر گرفتن طول قوس بسیار مهم است زیرا کفش باید از محل مناسب خم شود.

عرض پا

تولید کنندگان از اندازه گیری های مختلف برای اندازه گیری عرض استفاده می کنند. و شما باید کفش مناسب عرض پای خود را انتخاب کنید.
 

حجم پا

متأسفانه تعیین اندازه درست کفش بسیار دشوار است زیرا در چگونگی درک فرد از تناسب مناسب، ذهنیت های متفاوتی وجود دارد. یک نفر ممکن است کفش تنگ را ترجیح دهد، در حالی که دیگری ممکن است کفش گشادتری را برای پوشیدن انتخاب نماید. شکل پای خود را از نظر حجم، عرض و طول تقریبی می دانید. اگر یکی از پاهای شما از پای دیگر بزرگتر است (همانطور که در اغلب افراد اتفاق می افتد)، مطمئن شوید که کفشی با بهترین اندازه را انتخاب کنید.
 

اصطکاک مناسب

لغزش ها معمولاً زمانی اتفاق می افتند که یک ماده خارجی مانند آب، ماسه، یخ یا گل بین کفش و سطح آن وارد شود . کفش متناسب شما باید این ویزگی را دارا باشد و در برابر لغزش و سر خوردن مقاوم باشد.
 

تنفس پذیری

کفش های پیاده روی معمولی اغلب تهویه کافی ندارند. این باعث عدم راحتی مصرف کنندگان در آب و هوای گرم می شود زیرا حرارت پا افزایش پیدا میکند. عدم تهویه اجازه نمی دهد رطوبت از کفش خارج شود این منجر به بسیاری از مشکلات پوستی مانند تاول، بثورات و عفونت می شود.

 

وزن کفش چقدر اهمیت دارد؟

پوشیدن کفش های سنگین پیاده روی منجر به مصرف بیشتر اکسیژن و درنتیجه نیاز به انرژی بیشتر می شود.  به خصوص اگر یک بسته بزرگ و سنگین حمل می کنید انرژی بیشتری از شما میگیرد. وزن فاکتور مهمی است که باید در انتخاب کفش پیاده روی در نظر گرفته شود. این واقعیت وجود دارد که یک کیلو اضافه در کفش به مانند حمل پنج تا شش است. این به این دلیل است که پا و کفش در دورترین فاصله از محور لگن قرار دارند ، هر وزنه اضافه شده برای حرکت آن نیاز به نیروی عضلانی بسیار بیشتری دارد.
 

زیر سازی کفش

زیر سازی در واقع توانایی کفش در جذب ضربه است. سیستم زیرسازی با افزایش مدت زمان ضربه، در نتیجه بار شوک منتقل شده به سیستم اسکلتی عضلانی را کاهش می دهد. در حین راه رفتن، نیروی واکنش زمین تقریباً 1.25 برابر وزن بدن است و در هنگام دویدن، نیروی واکنش زمین می تواند به سطوح 2 تا 3 برابر وزن بدن برسد. بنابراین، زیره میانی باعث تضعیف نیروهای ضربه ای که بر بدن در حین استفاده شود.

حفاظت
یک کفش مناسب پیاده روی خوب باید از پای شما در برابر شرایط سخت در مسیر محافظت نماید. این شامل محیط های سرد و مرطوب و همچنین سطوح سخت و ناهموار نیز میشود.

 

انواع کفش های پیاده روی

کفش های پیاده روی کفش های کوتاه با زیره انعطاف پذیر برای پیاده روی روزانه عالی هستند. این نوع کفش ها برای کوهنوردان و حتی ممکن است برای دویدن و یا سفرهای طولانی انتخاب کرد.
  • کفش های پیاده روی روزانه

این مدل ها از مدل های متوسط تا بلند طراحی شده اند و برای پیاده روی های روزانه یا سفرهای کوتاه با کوله پشتی با بارهای سبک در نظر گرفته شده اند. آنها اغلب به راحتی خم می شوند و زمان کمی برای شکستن نیاز دارند ، اما از پشتیبانی و دوام کفش های پیاده روی قوی برخوردار نیستند.
  • کفش های پیاده روی سنگین

این کفش ها برای مسافرت درمکان های نا هموار همچنین حمل بارهای سنگین تر در سفرهای چند روزه طراحی شده است. اکثر این نوع کفش ها از برش بلندی برخوردار هستند که حمایت عالی از مچ پا را دارا می‌باشند. کفش های با زیره های سفت و سنگین ممکن است چیز خوبی به نظر نرسند، اما برای پیاده روی های طولانی در زمین های صخره ای و ناهموار می توانند به معنای راحتی و ثبات بیشتر تسلقی شوند. کفش های پیاده روی با زیره های مستحکم این قابلیت را به شما می دهد که با قدم گذاشتن روی هر سنگ یا ریشه درخت، پای شما دچار آسیب نشود.

نتیجه گیری:
پای انسان یکی از مهم ترین عضو های بدن انسان به شمار میرود و نیازهای خاص خود را دارد. انتخاب و پوشیدن یک نوع سبک برای همیشه مناسب نیست. با این حال، انتخاب کفش‌ پیاده روی مناسب، نیازمند رعایت برخی فاکتور ها است. کفش های پیاده روی خوب باید بین وزن و ثبات تعادل ایجاد کنند. زیرسازی و عملکرد؛ سفتی و تنفس آنها نیز باید درنظر گرفته شود.
مدیر سایت