انتخاب کفش متناسب با شغل

نوع کفشی که می‌پوشیم در سلامت ما نقش به خصوصی دارد. پس انتخاب کفشی که راحت و مناسب پایمان باشد، خیلی مهم است؛ مخصوصاً اگر قرار باشد ساعت‌های طولانی هنگام کار از آنها استفاده کنیم. ممکن است خیلی از افراد از اهمیت این موضوع باخبر نباشند و از هر کفشی که بخواهند استفاده کنند اما بهتر است که انتخاب کفش نسبت به شغل فرد انجام شود تا خستگی کمتر و سلامت وی حفظ شود.

چگونه انتخاب کفش متناسب با شغل را درست انجام دهیم؟

استفاده از کفش بهینه و استاندارد مربوط به کارمان از الزامات سازمان ایمنی و بهداشت جهانی است. برای انتخاب و خرید کفش ایمنی مناسب خود و شغلمان باید ببینیم که در آن شغل چه خطرهایی وجود دارد. همچنین لازم است بررسی کنیم ساختار چه نوع کفشی برای شرایط و محیط شغلیمان طراحی شده و می‌تواند ما را از آن آسیب در امان نگه دارد. برای مثال افرادی که در کارهای مربوط به ساخت‌وساز، برق و غیره فعالیت می‌کنند، نیاز به کفش‌های محافظ و ایمن‌تری نسبت به کسانی که شغل‌هایی چون معلمی و کارمندی دارند، خواهند داشت. این موضوع بسیار حائز اهمیت بوده و لازم است که برای تکمیل اطلاعات خود به ادامه مطلب نیز توجه داشته باشید. انتخاب کفش نسبت به شغل که از کیفیت و ماندگاری بالایی برخوردار بوده و ایمنی را تضمین کند و مهم‌تر از همه پا در آن راحت باشد، مهم است. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و استفاده از متریال مختلف برای استفاده در ساخت پنجه پاشنه و زیره کفش پیداکردن کفش‌های ایمن راحت‌تر از هر زمان دیگری است.

 

کفش مناسب برای محیط ساخت‌وساز

حتماً می‌دانید که محیط ساختمان‌سازی یکی از پرخطرترین و ناامن‌ترین محیط‌های کاری است. در محیط ساخت‌وساز افراد زیادی از جمله کارگران، جوشکاران، برق‌کاران، کارگران لوله‌کشی و حتی مهندسین ناظر و کارفرما مشغول به کار هستند. از خطرات رایج این شغل می‌توان به سقوط افراد و سقوط اجسام اشاره کرد. بدین صورت یکی از ویژگی‌های کفش ایمن برای این محیط کار کفشی است که از لیز خوردن جلوگیری کند. در ساخت کفش ایمن مناسب کار ساخت‌وساز پنجه آن را از فولاد یا پلیمرهای پلاستیکی می‌سازند. این کار به‌منظور جلوگیری از سقوط اشیا روی پاها و آسیب رساندن به آنها ضروری است. جنس کفش کارگری بهتر است تماماً چرم باشد که مقاومت و دوام بیشتری داشته باشد. انتخاب کفش نسبت به شغل وابسته به زیره کفش نیز هست. جنس زیر کفش باید طوری باشد که مانع از لیز خوردن افراد شود و کفی این کفش‌ها بهتر است از جنس PU یا پلی‌اورتان (polyurethane) باشد. پلی‌اورتان نوعی چرم مصنوعی بادوام است که مایعات را جذب نمی‌کند و تمیزکردن آن راحت است.
 

کفش مناسب آتش‌نشانی

آتش‌نشانی یکی دیگر از مشاغل پرخطر است که نه‌تنها آتش‌نشانان در مواقع آتش‌سوزی در اطفای حریق کمک می‌کنند، بلکه هنگام وقوع حوادث مختلف دیگری هم برای کمک و امدادرسانی آماده هستند؛ لذا کفش‌های مخصوص آتش‌نشانان دو نوع هستند. یک نوع برای عملیات اطفای حریق و دیگری برای انجام عملیات امداد و نجات. کفش مخصوص اطفای حریق باید ضد آتش بوده و ساخته شده از رویه و زیره نسوز باشد. کف کفش باید از لغزش و لیز خوردن جلوگیری کند و مانند کفش‌های کارگری پنجه محکم از جنس فولاد داشته باشد تا از ضربه دیدن پا محافظت کند. کفش مخصوص اطفای حریق به‌گونه‌ای طراحی می‌شود تا از پا در برابر خطراتی مثل بریدگی، سوراخ شدن، مواد شیمیایی، حرارت و دمای بالای محیط محافظت کند و در برابر آب، اسید، روغن و بنزین نیز مقاوم است. این نوع کفش معمولاً دارای ساق بلند برای جلوگیری از پیچ خوردن مچ پا هنگام حرکات سریع و زیپی جهت سهولت پوشش در مواقع اضطراری است. آتش‌نشانان در مواقعی که ناچار به انجام عملیات اطفای حریق نباشند ترجیح می‌دهند از کفش‌های سبک‌تر و با ساق کوتاه‌تر استفاده کنند.
 

کفش مناسب برای نجاران

انتخاب کفش نسبت به شغل در نجاری نیز بسیار اهمیت دارد. کفش ایمن برای نجاری و چوب‌بری باید از پنجه فولادی ساخته شده باشد تا مانع آسیب رسیدن به پا از طریق سقوط قطعه چوب‌های بزرگ و تنه درخت روی آن باشد. ساق کفش‌های نجاری بلند است تا از پا در برابر هوا سردسیر جنگل محافظت کند و بهتر است تمام چرم باشد تا کیفیت مطلوبی داشته باشد.

 

کفش مناسب برای پلیس‌ها

پلیس‌ها ممکن در حین انجام وظایف خود بیشترین تحرک را داشته باشند. آن‌ها مجبور می‌شوند گاهی در مسیرهای ناهموار یا خیس به دنبال مجرمی بدوند. لازم است کفش‌های آنها از جنس چرم ضدلغزش و دارای کفی PU باشند. این کفش‌ها باید به‌طوری طراحی شوند که پا برای مدت زیاد راحت باشد. البته که پلیس‌ها در بخش اداری کفش‌های پرسنلی می‌پوشند. این کفی باید نرم و کاملاً طبی مانند باشد تا فشار پا را تقسیم کند.

کفش مناسب برق‌کاران

کفش مناسب کارگران برق‌کار مناسب با عایق برق و متشکل از متریال غیر رسانا هستند. کف این کفش‌ها به‌صورت آج‌دار برای کار در ارتفاع و جلوگیری از سقوط طراحی شده است.

کفش مناسب برای کار شست‌وشو

برای کار در کارواش یا قالیشویی، پا در ارتباط مستقیم با آب است؛ لذا کفش‌های طراحی شده برای این حرفه باید از جنس پلاستیک و ضد آب بوده و ساق بلندی داشته باشد تا از ورود آب به داخل کفش جلوگیری کند. کفی این کفش باید از جنس پلی‌اورتان و آج‌دار باشد تا از لیز خوردن جلوگیری کند. داخل آنها نیز ممکن است از جنس پارچه یا لاستیک باشد.

کفش مناسب برای جوشکاری

برای کار پرخطر و سخت جوشکاری لازم است از کفش ایمنی ای استفاده کرد که مانع از سوختگی پا شود. بهترین نوع کفش ایمنی برای خرید کفش‌هایی از جنس تماماً چرم یا جیر است. البته نوع کفش به محیط کار هم‌بستگی دارد. اگر فرد جوشکار در محیط ساختمان‌سازی و در ارتفاع کار کند باید کفشی را انتخاب کند که دارای ساق بلند و در برابر سقوط اشیاء و لغزش ایمن باشد. زیره کفش باید کاملاً عایق از نظر الکتریکی و همچنین در برابر سوختن و گدازه باشد.
 

سخن آخر
سعی کردیم در بحث انتخاب کفش نسبت به شغل، انواعی از موارد مختلف را برای شما مثال بزنیم. بادقت در این موارد نگاه کنید که شغل شما کدام یک از آیتم‌های گفته شده را دارد و نسبت به آن در مورد زیره و کفی و حتی بدنه کفش حساسیت به خرج دهید. حواستان باشد که کفش خوب می‌تواند بسیاری از موارد در آیین‌نامه‌های ایمنی را تضمین کند. برای حفظ سلامت و دروی از خطرات به کفش و زیره آن اهمیت بدهید.
مدیر سایت