بازاریابی ناب در صنعت کفش

در محیط پیچیده، پویا و بسیار متغیر امروزی، شرکت ها نیازمند طراحی و اتخاذ راهکار هایی هستند که بتواند آنها را در بهبود روزافزون عملکردشان یاری رساند. ارائه بهترین عملکرد در زمینه بازاریابی، به اساسی ترین دغدغه مدیران شرکت ها مبدل شده است و می کوشند تا با بهره گیری ازتکنیک های مختلف، به عملکرد برتر دست یابند. الگوهای ناب و همچنین بازاریابی ناب امروزه مورد توجه بسیاری از شرکت هایی که به دنبال بهبود در عملکردشان بوده اند، قرار گرفته است. تفکر ناب که یکی از مهم ترین آنها به شمار می آید. امروزه تبدیل‌شدن به یک بازاریاب موفق، نیازمند ایجاد توازن است. شما باید راهبردی فکر کنید، اما شعله خلاقیت خود را خاموش نکنید. برای این کار باید داده‌محور و آینده‌نگر باشید. اما مهم‌تر از همه این‌ها شما باید بتوانید تمرکز کنید. به‌عنوان یک کارشناس بازاریابی، دنبال‌کردن یک سری معیارها و یا ایده‌هایی که تنها روی کاغذ خوب به نظر می‌رسند بسیار ساده است. اما در واقع چیزی که مهم است ممکن است این ایده ها ارزش معناداری برای مشتریان به‌همراه ندارند. تفکر ناب به تیم‌ها در همه سیستم‌ها کمک می‌کند تا ارزش بیشتری ایجاد کنند و کارهای بیشتری انجام دهند.


بازاریابی موفق با بازاریابی ناب
تفکر ناب (Lean Thinking):

تفکر ناب یک ذهنیت است که به شما کمک می‌کند تا در سرمایه‌گذاری بر روی پول، وقت و انرژی خود هوشمندانه تصمیم بگیرید. تفکر ناب می‌تواند با بررسی اختلال‌ها و تمرکز بر روی موارد مهم، به شما در یافتن وضوح و هدف در کار کمک کند. هنگام مقایسه با دیگر تکنیک‌ها که میان یک تیم و یا یک سازمان اجرا می‌شود، این نوع تفکر، دارای قدرت تحول، احیا و الهام گرفتن است. این می‌تواند یک گروه ناکارآمد و با سوء عملکرد را به یک منبع تولید ارزش تبدیل کند.
همچنین تفکر ناب می‌تواند یک تمرین باشد؛ تمرینی برای پیشرفت به‌صورت همیشگی حتی در کارهای روزانه باشد. در اصل این ایده، رسیدن به عملکرد عالی برای یک سازمان یا فرد است و به فراهم‌کردن محیطی برای الهام گرفتن و دستیابی به نتیجه کمک می‌کند. بااین‌حال، افراد، تیم‌ها و شرکت‌ها اغلب چنان درگیر وضعیت موجود خود (منظور فرایندهای موجود، ابزارها، طرز تفکر و سبک‌های رهبری هستند) می‌شوند، که توانایی نوآوری را از دست می‌دهند. با تمرین تفکر ناب، ما می‌توانیم به‌آرامی پیچیدگی کار خود را حل کنیم و جریان بهره‌وری و نوآوری را از نو شروع کنیم؛ و به بازاریابی ناب نزدیک شویم.

 


بازاریابی ناب شرکتی
بازاریابی ناب (lean Marketing):

شرکت‌هایی که به بازاریابی همچون بخشی اساسی در کسب و کارشان می‌نگرند، معمولا بیشتر موفق هستند. بازاریابی ناب کمک می‌کند تا فعالیت‌های بازاریابی و فروش ما کمترین ضایعات را داشته باشد. در حقیقت دستیابی به بالاترین میزان بهره‌وری و کاهش عوامل ارزش نیفزا مد نظر است که این کار با متمرکز شدن تلاش‌ها بر سودآورترین محصولات، خدمات و مشتریان صورت می‌پذیرد. به این منظور می‌بایست با رویکرد بازاریابی ناب به مسائل پیش روی کسب و کار و شرکت خود نگریست.
رویکرد بازاریابی ناب، ساده به نظر می‌رسد و در حقیقت همین طور است. بسیاری از پیشنهادها و ابزارها زاییده عقل سلیم است اما در دنیای واقعی و در فضای ارتباطات و بازاریابی گاه این گونه نیست. برای تصدیق گفته بالا می‌توان مثال تلفن همراه را ذکر کرد. تلفن همراه ابتدا با هدف دسترسی سریع به افراد و کاهش هزینه‌ها وارد بازار شد. اما با بازارسنجی دقیق شرکت‌های تولیدکننده نظیر نوکیا، سونی و … امروزه به عنوان وسیله‌ای که می‌تواند کاربردهای مختلفی از جمله عکس گرفتن، فیلمبرداری، GAME، پخش موسیقی و … داشته باشد؛ مطرح شده است. در آینده می‌توان فاکتورهای دیگری را به موارد مذکور اضافه کرد.

الگوی بازاریابی ناب:

 برای موفقیت در استقرار بازاریابی ناب چرخه زیر به دقت رعایت می شود:
1) ایده پردازی
2) طرح ریزی
3) اجرا
4) ارزیابی
5) یادگیری

اصول اصلی بازاریابی ناب:

در فرایندعظیم بازاریابی همواره به دنبال یافتن روشی با بالاترین بازده هستیم. پس از انتخاب بازاریابی ناب به‌عنوان شیوه مورد نظر، شما می‌توانید با بهره‌بردن از تفکر ناب در فرایند بازاریابی خود و نیز مدیریت افراد و فرایند به نتیجه دلخواه برسید. در اجرای شیوه بازاریابی ناب، اصول را به‌خاطر داشته باشید.
1) پیشرفت مداوم
2) بهینه‌سازی کل
3) ازبین‌بردن موارد اتلافی
4) ساخت کیفیت در فرایند
5) تحویل سریع
6) دانش را ایجاد کنید
7) تعهد را به تعویق بیندازید
8) به افراد احترام بگذارید
 اولین اصل، پیشرفت مداوم است، با تعهد به این اصل شما ملزم به تلاش پیوسته هستید. دوم، باید در جریان ارزش، بهینه‌سازی کنید. با حذف مواردی که در جریان ارزش بیهوده هستند، فرایند خود را بهبود ببخشید. محصول خود را سریع‌تر به مشتری برسانید تا از بازخوردهای آن‌ها برخوردار شوید. فضای لازم برای یادگیری را ایجاد کنید. سعی کنید سلیقه بازار را درک کنید تا محصول مطابق خواسته بازار را ارائه دهید. درنهایت، فراموش نکنید که برای افراد خود احترام قائل شوید زیرا کارمندان شما بخش بزرگی از ارزش را ایجاد می‌کنند.
مدیر سایت